onsdag 21 januari 2015

Fröknäcke och snickerskaka

Trött idag på eftermiddagen efter att ha ränt runt på affärer för att handla till Huggsjöstugan så gick jag och la mig på soffan lite efter maten. Klockan ställdes på 15 minuter som blev 30 minuter som till sist slutade med att jag låg 45 minuter där.
Seg steg jag upp efter det, jag var ju bara tvungen att åka på bungy pump passet eftersom jag sagt att jag skulle ha med mig fröknäcke till teet som Gun hade.
Men tur var väl det!
Som vanligt blev man pigg och fick en energi kick av passet så när jag kom hem gjorde jag både en plåt fröknäcke och kola kakor!
(Och dessutom blev jag ännu gladare när jag läste på Facebook att det var jag som vunnit ett terminskort på bungy pump för att jag delat ett inlägg Gun hade lagt ut)
Tack tack, det kom lägligt nu!!!

Många som bloggar har recept i sin blogg så jag måste väl också ha det!

Fröknäcke med chiafrön

Knäckebröd med chiafrön som näringsmässigt är rena hälsobomder!

1 3/4 dl bovetemjöl eller mandelmjöl
1 dl chiafrön
3/4 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 tsk fiberhusk
2 krm salt
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokhett vatten
Garnering:
Flingsalt

Sätt på ugnen på 160 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt oljan och vattnet och rör ihop allt till en geléaktig smet.
Häll ut den på ett bakplåtspapper, lägg ett ovanpå och tryck ut smeten över hela plåten.
Sporra ut bitar, strö flingsalt över och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. låt gärna plåten stå inne i ugnen i eftervärmen om inte det har blivit hårt.


                           


Snickerskaka eller energikaka  (passande att ha med sig i skidspåret!)

6 msk honung
1 dl jordnötssmör med bitar i
6 msk vatten
3 dl fiberhavregryn
8 msk kokos
mörk choklad

Värm jordnötssmöret och honungen i en kastrull tills det har smält, blanda i vattnet och rör om väl.
Blanda ner kokosen och havregrynen.
Häll ut på ett bakplåtspapper och tryck ut det till lagom tjocklek med hjälp av ett bakplåtspapper.
Smält chokladen och pensla över.
Skär i lagom stora bitar.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar