lördag 11 april 2015

På tur med STF till Pältsa

I år är det 7:e året som jag går en STF tur på skidor som heter Margaretaturen.
Alla turer har varit fina och härliga (det blir nog årets också) men den som har satt sig mest på mitt minne är turen som vi gjorde 2011 som gick till Pältsa.
Pältsa, var ligger Pältsa någonstans, ja det undrade man när dom sa att turen skulle gå dit.
Det är faktiskt Sveriges nordligaste fjällstuga och ligger nära Norge högst upp i landet.

Lite jobbigt att ta sig dit bara.
Man åkte tåg till Kiruna, sedan buss till Karesuando där vi övernattade.
Dagen efter åkte vi buss igen till Keinovuoppio som är Sveriges nordligaste by och där fick vi sedan åka skoter i 3,5 mil för att komma fram till Pältsastugan.
                                          När man var några mil från stugan så syntes Pältstoppen för
                                 första gången när den stack upp som en sockertopp bland molnen

Magiskt!!!









Pältsa stugan och Pälsatoppen 1404 meter över havet.

 
I Pältsa stannade vi i 5 nätter och utforskade naturen och vidderna runt omkring. Det finns en härlig dal på vänster sida om Pältsa som vi åkte till i flera dagar.
Att vädret dessutom var ganska bra och att det var skare så man kunde åka överallt gjorde att vi fick fina dagar där uppe.
 




 

 

Två av dagarna eller mornarna ska jag väl säga steg jag upp kl 05.00 och for ut ensam och åkte skidor och fick uppleva soluppgången.
En härlig känsla att sitta få sitta på en liten fjälltopp och äta frukost!
MAGISKT!!!!!!






Lite sysslor att göra hade man när man kom hem efter dagsturena, det skulle lagas mat till alla, såga ved, slaskhinken skulle tömmas och vatten bäras in. Nu gjorde man ju inte alla sysslorna samtidigt utan vi var indelade i grupper eftersom vi var 16 stycken och någon hade även vilodag.
En del saker kan vara tungt och jobbiga att göra men det är ändå en härligt att bo i en Stf stuga.






 

Just det här vattenhålet råkade en falla ner i när hon skulle hämta
vatten men det gick bra som tur var!!!
 

 
 
Raster för att fika hör till!!!
 
 
Hela gruppen. Margareta turen består bara av enbart damer
och medelåldern är relativt hög.
Dom två norska killar i 20 års åldern
som fick höra att det var 16 stycken brudar i Pältsastugan och
kom dit för att "granska" oss blev lite snopna........
 
 
Efter då 5 dagar "utvandrade" vi till Norge, till en stuga som heter Goldahytta. Vägen dit åkte vi inte efter någon led utan vi gick efter karta och kompass.
 
 


Efter en natt i Goldahytta så skidade vi till Treriksröset för att sedan komma fram i Kilpisjärvi i Finland.

Treriksröset

Det var så otroligt vackert där uppe så jag och en av deltagarna var tvungen att åka dit upp på semestern och fjällvandra för att se hur det såg ut på sommaren också!
Jag skulle gärna åka dit igen för jag älskar verkligen naturen där uppe men det är bara det att det tar sån tid att åka dit!!!

Men jag hoppas att jag en gång kommer tillbaka dit för det är så vansinnigt vackert där uppe!!!


Den sällsynta Pältsavallmon hittade vi på då på
1000 meters höjd på fjällsluttningen.
 
Att jag skulle besöka Treriksröset 2 gånger inom loppet
av 3 månader hade jag aldrig kunna drömma om att jag skulle göra!!!
 
 
Årets Margareta tur, som jag åker på i morgon går till Teusajaure med dagsturer däromkring, det blir nog fint och bra också men sådana minnen som den här resan är det svårt att överträffa!!! 
 



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar