tisdag 23 april 2019

Påsken på Rutberget

När jag var och kollade på orrspel på Stormyran förra veckan så fick jag en liten tanke på vad jag kanske kunde göra nu i påskhelgen.
Varför inte testa att tälta på myren nedanför Västeralnöfäbodar och se om man kunde se orrspelet där också.

Sagt och gjort, var och rekade på myren en dag och såg då vars orrarna höll till så jag visste var jag skulle slå upp tältet.





Porös snö gjorde att det var svårt att hitta bra ställe att slå upp tältet på men jag hittade ett gammalt skoterspår som blev perfekt att sätta upp det på. 

 Finns det något godare än att göra maten vid en eldstad ute?
Nu blev det laxgryta som värmdes i foliepaket.
MUMS!

Skulle det dyka upp några orrar på myren på morgonen?

Jag ställde klockan på 4.45, somnade och vaknade kl. 3.30 av ljudet av orrarna som börjat att spela redan då! Lite för mörkt för att fota så jag somnade om till ljudet av orrarna och när klockan väl ringde så var det bättre ljus och dom var kvar fortfarande.
Nu är jag inte riktigt bra på att fånga djur i rörelse men så här nära har jag inte kommit dom förr så det var riktigt roligt.
Jag trodde först att det var ganska många när jag vaknade igen, men det var bara 5 stycken tuppar som hade uppvisning.



Dom ser lite lustiga ut med sina röda ögonbryn, som lyser upp så man
nästan tror att det är ögonen på långt håll.












Efter ett tag dök det upp 3 stycken honor, men det var visst ingen av herrarna som var intressanta, för dom stannade bara i några minuter.
En riktig kul upplevelse att dels tälta i snö, vilket jag bara gjort en gång förr och aldrig ensam, samt att komma dom så nära, hit tänker jag åka och tälta nästa år igen! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar